Praktyki zawodowe w Grecji - wrzesień 2025

uczniowie w Grecji

Dzień 1 

Pierwszy dzień praktyk upłynął pod znakiem organizacji pracy i zapoznania się z przedsiębiorstwami. Uczniowie wszystkich kierunków poznali strukturę firm, zakres obowiązków oraz spotkali się z opiekunami praktyk. Technik weterynarii dodatkowo analizował wpływ składników pokarmowych na prawidłowy rozwój zwierząt, technik mechanizacji rolnictwa i agrotechniki uczył się zasad oceny stanu technicznego maszyn rolniczych, natomiast technik żywienia i usług gastronomicznych zapoznawał się ze sprzętem kuchennym wykorzystywanym w restauracji. Uczniowie podczas czasu wolnego integrowali się grając w siatkówkę oraz wypoczywając w hotelowym basenie. 

Dzień 2

Tego dnia uczniowie weterynarii omawiali tradycyjne i nowoczesne metody chowu pszczół. Mechanizatorzy pogłębiali wiedzę o uprawie roślin i sposobach poprawy jakości gleby oraz plonów, a gastronomowie zajmowali się planowaniem posiłków oraz dobieraniem odpowiednich dodatków do potraw.

 
 
Dzień 3
Grupa weterynaryjna zapoznawała się z pomocą weterynaryjna oraz profilaktyką zootechniczna w schroniskach dla zwierząt. Mechanizatorzy uczestniczyli w pracach związanych ze zbiorami owoców uprawianych regionalnie, natomiast uczniowie kierunku gastronomicznego opracowywali ofertę usług restauracyjnych, przygotowali potrawy i napoje, a także ćwiczyli procedury reklamacyjne.
 
Dzień 4
Weterynarze odbywali zajęcia z zakresu diagnostyki obrazowej – rentgen, tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny. Mechanizatorzy poznawali sposoby melioracji i przystosowania terenu pod uprawy z użyciem odpowiednich maszyn, a gastronomowie pracowali nad planowaniem potraw i napojów, projektowaniem kart menu oraz przygotowaniem półproduktów.
 
Dzień 5
Kolejny dzień praktyk przyniósł kontynuację działań. Weterynarze rozwijali umiejętności diagnostyczne w pracy z obrazowaniem medycznym, mechanizatorzy zajmowali się przeglądami technicznymi i konserwacją maszyn, a gastronomowie doskonalili techniki doprawiania i dekorowania dań oraz przygotowywania półproduktów. Wieczorem zapoznali się z grecką kulturą ludową.
 
Dzień 6
Podczas naszego pobytu w Grecji uczniowie mieli okazję zwiedzić malownicze miasto Nafpaktos. Dzień rozpoczęliśmy od wizyty na porannym targu, gdzie mogliśmy poczuć prawdziwy klimat lokalnego życia – zapach świeżych owoców, oliwek, przypraw i tradycyjnych wyrobów wypełniał całe miasto.
Kolejnym punktem programu była przeprawa promowa przez Zatokę Koryncką, tuż obok imponującego mostu Rio-Andirio, jednego z najdłuższych mostów wiszących na świecie. Widok z promu zapierał dech w piersiach! 🌊
Następnie udaliśmy się do Koryntu, gdzie mogliśmy podziwiać ruiny starożytnego miasta – pozostałości świątyni Apollina, forum rzymskiego, teatru oraz fragmenty murów obronnych. Spacerując po tym historycznym miejscu, poczuliśmy niezwykły klimat czasów starożytnej Grecji. 🏛️
Na zakończenie dnia odwiedziliśmy słynny Kanał Koryncki (Dioriga Korinthou) – niezwykłe dzieło inżynierii o długości ponad 6 kilometrów i wysokości ścian przekraczających 70 metrów. To spektakularne miejsce łączy Zatokę Koryncką z Morzem Egejskim i robi ogromne wrażenie na wszystkich odwiedzających.
Był to dzień pełen niezapomnianych przeżyć, który na długo pozostanie w naszej pamięci!
 
Dzień 7
Podczas zagranicznych praktyk nasi uczniowie mieli okazję odwiedzić jedno z najbardziej niezwykłych miejsc w Grecji – starożytne Delfy. To miasto, uważane w starożytności za „pępek świata”, zachwyciło nas swoim klimatem i bogactwem historycznym.
Spacerując po antycznym terenie mogliśmy podziwiać ruiny świątyni Apollina, starożytny teatr, imponujący stadion, a także skarbczyk Ateńczyków, Agorę rzymską oraz słynny Omfalos, czyli symboliczny kamień wyznaczający środek świata. Każdy z tych obiektów przypomina o ogromnym znaczeniu Delf w kulturze i religii starożytnej Grecji.
Mieliśmy również możliwość zwiedzenia muzeum w Delfach, gdzie znajdują się cenne artefakty, m.in. słynny posąg Woźnicy z Delf, rzeźby, inskrypcje i przedmioty codziennego użytku sprzed tysięcy lat.
To niezwykła lekcja historii, która na długo pozostanie w naszej pamięci.
 
Dzień 8
Weterynarze zdobywali praktyczne doświadczenie w zakresie produkcji i konserwacji pasz oraz profilaktyki zootechnicznej zwierząt gospodarskich. Mechanizatorzy uczestniczyli w zbiorach oliwek, poznając ich rodzaje i sposoby obróbki, natomiast gastronomowie uczyli się technik obsługi gości w restauracji – serwowania dań i napojów zgodnie z zasadami profesjonalnej obsługi.
 
Dzień 9
Tego dnia weterynarze ćwiczyli udzielanie zwierzętom pomocy przedlekarskiej, oraz omawiali podstawowe szczepienia zwierząt. Mechanizatorzy zgłębiali tematykę przetwórstwa oliwek i ich zastosowania, a gastronomowie doskonalili nakrywanie stołów, dobór zastawy i obsługę gości w sali konsumenckiej. 
 
Dzień 10
Grupa weterynaryjna poznawała technologie stosowane w rybołówstwie morskim oraz choroby ryb hodowlanych. Mechanizatorzy odbyli spotkanie z właścicielem gospodarstwa, który przedstawił metody prowadzenia działalności rolniczej, a gastronomowie zapoznawali się z systemem zamówień i rozliczeń oraz obsługą bufetów i barów.
 
Dzień 11
Weterynarze uczyli się oceny kondycji i pokroju zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Mechanizatorzy wykonywali kalkulacje ekonomiczne związane z prowadzeniem gospodarstwa i eksploatacją maszyn, natomiast gastronomowie praktykowali obsługę bufetów śniadaniowych, przygotowując zestawy śniadaniowe i potrawy restauracyjne. Uczniowie mieli również okazję zwiedzić miejscową tłocznie oliwy, gdzie odbyła się degustacja świeżego wyrobu. 
 
Dzień 12
Ostatni dzień praktyk był czasem podsumowań i ewaluacji. Weterynarze analizowali zachowania zwierząt, mechanizatorzy obliczali koszty eksploatacji gospodarstw i maszyn oraz rentowność produkcji, a gastronomowie przygotowywali potrawy i napoje. Na zakończenie odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatów wszystkim uczestnikom oraz podsumowanie zdobytych doświadczeń w obecności nauczycieli i opiekunów grup.

Zachęcamy do oglądania fotorelacji, którą będziemy na bieżąco uzupełniać.

GALERIA ZDJĘĆ

Tekst: K. Kwiecka

Foto: Uczestnicy wyjazdu

Przedsięwzięcie „Dobrze przygotowani uczniowie po europejskich praktykach” o numerze 2024-1-PL01-KA122-VET-000208901 realizowane w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+

Opublikowano: 22 września 2025 22:24

Kategoria: Aktualności

Wyświetleń: 62

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZESPÓŁ SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym

Realizacja: Superszkolna.pl