Czy historia może być ciekawa?

Może i tak!

Czy historia może być ciekawa? Jeśli wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów: ciekawie, łatwo, w grupie, ze szczyptą rywalizacji, bez stresu, z wysoka oceną. W takim duchu zostały przeprowadzone zajęcia z przedmiotów: historia (klasy czwarte po szkole podstawowej), historia i społeczeństwo (klasy czwarte po gimnazjum) oraz historia i teraźniejszość (klasy pierwsze) z grą First to Fight. Zajęcia zostały przeprowadzone w naszej szkole w okresie od 16 marca do 4 kwietnia 2023 r. Gra to efekt szkolenia „Szlaki Nadziei – Armia gen. Andersa”, przeprowadzonego przez Centrum Edukacyjne IPN „Przystanek Historia” w Kielcach dla nauczycieli historii i przedmiotów humanistycznych. Grę zastosowano w klasach:

a) I TM, I TŻiUG na przedmiocie - historia i tereźniejszość; Temat: Geneza zimnej wojny. Wkład Polskich Sił Zbrojnych w działania wojenne II wojny światowej.

b) IV TMA i TMB, IV TW i IV TŻ (uczniowie po gimnazjum) na przedmiocie - historia i społeczeństwo; Temat: Wkład Polskich Sił Zbrojnych w działania wojenne II wojny światowej.

c) IV TŻiUG, IV TMP i IV TWP (uczniowie po szkole podstawowej) na przedmiocie – historia; Temat: Żelazna kurtyna. Wkład Polskich Sił Zbrojnych w działania wojenne II wojny światowej.

We wszystkich klasach temat: Wkład Polskich Sił Zbrojnych w działania wojenne II wojny światowej był zgodny z podstawą programową każdego przedmiotu oraz realizowanym materiałem.

Przed rozpoczęciem nauczyciel poinformował uczestników o zasadach gry w karty historyczne. Powtórzono na jakiej podstawie formowały się Polskie Siły Zbrojne podczas II wojny światowej. W każdej klasie uczniowie grali w grupach liczących od 3 do 6 graczy. Po zakończeniu gry. Każdy z członków danego zespołu z wykorzystaniem załączonej mapy, krótko relacjonował wydarzenia, w których brała udział "jego" jednostka wojskową, operując nazwiskami dowódców i miejscami walk.

Po zakończeniu zajęć uczniowie zostali poproszeni o ich ocenę i wrażenia jakie z nich wynoszą.

Relacje uczniów:

"Super zabawa, gra bardzo emocjonująca, interesująca, idealna do gry w większym gronie."

"Bardzo edukacyjne zajęcia, naprawdę sporo można zapamiętać i nauczyć się słowa grenadierzy."

"Gra była bardzo ciekawa i emocjonująca, wprowadza urozmaicenie na lekcji historii. Grając trzeba uważać i słuchać co kto mówi, aby dwa razy nie pytać kogoś o kartę, której nie ma."

"Radość, zrozumiałam jak i dlaczego zawiera się koalicje!"

"Duża porcja wiedzy, poznana w przyjemny, zabawny sposób. Zero stresu."

"Gra ciekawa, pomaga w łatwy sposób poznać działania PSZ na zachodzie. Integruje klasę."

Wychodząc na przerwę żywo dyskutowali m.in. o Arnhem, Monte Cassino, Falaise i polskich okrętach wojennych. Pierwsze pytanie jakie zadali na kolejnej lekcji brzmiało: "Dziś również zagramy?" Krótko mówiąc, gra podobała się uczniom, a zajęciom towarzyszyła atmosfera zdrowej rywalizacji i radości z "uzbieranego" kompletu kart. Wyraźnie zauważalne było zaciekawienie i faktyczne pogłębianie wiedzy z tych dość trudnych zagadnień. Dziękuję moim uczniom za ich zaangażowanie i dyskusje podczas zajęć oraz "zawierane koalicje" :)

Zofia Kańska

Opublikowano: 24 kwietnia 2023 11:29

Kategoria: Aktualności

Zdjęcia:

Wyświetleń: 179

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZESPÓŁ SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO im. Adolfa Dygasińskiego w Sichowie Dużym

Realizacja: Superszkolna.pl